Percubaan Kedua Ibu : Puding Gula Hangus Tanpa Telur



Hehe..sedap ke idak? tgk gambar cam menyelerakan kan?..sbnrnya brg2 nk buat puding gula hangus ni dah lama dah beli..tp malas n cam x der masa jer nak buat..wal hal nak buatnya senang jer..bukan amik masa lama pun..so..ini la aktiviti hr ahad ibu…

Resipi Puding Gula Hangus Tanpa Telur

Bahan A
2 senduk Gula

Bahan B
10 gm Serbuk Agar-agar
2 senduk Gula
500 ml Air

Bahan C
1 tin Susu Cair
1 sudu besar Perisa Vanila
2 sudu besar Tepung Kastard (dicairkan)

Cara Membuatnya :

1. Panaskan gula di dalam kuali atau loyang. Biarkan cair dan keperangan kemudian masukan kan sedikit air dan ketepikan.
2. Masukkan bahan B ke dalam periuk dan kacau sehingga mendidih.
3. Perlahankan api dan masukkan bahan C. Kacau sehingga sebati dan sedikit pekat.
4. Matikan api dah tuang adunan td ke dalam loyang yag sudah terisi gula hangus tadi.
5. Bekukan di dalam peti ais. Enak dihidangkan dan dimakan ketika sejuk.


Jom Kongsi!

Ibu Mifzal

Seorang isteri, ibu berkerjaya & blogger separuh masa. Graduan UUM. Blogging sebagai hobi dan amat meminati k-drama dan Modern Talking.


5 Responses

  1. Kancilbiru berkata:

    sedapnya….cantik dan kemas pulak tu….:P

  2. [I][T][A] berkata:

    tgk pic pun dah terliur.. mesti best ni…

  3. alyyani berkata:

    ainey, nak resepi! alya mmg suka makan puding ni. especiallt time bulan puasa dulu..

  4. Tinie a.k.a Ibu Fatin berkata:

    terliur aku wei..dah lama aku nak buat tapi tak pnh buat…

  5. KiRaNa @ uMMiKMaL&iRFaN berkata:

    weyyy..
    perghhhhhhh
    bukan kata nampak sedap…
    puding tuh pun cantik dan kemas giler!!~
    sukenya aku tgok…cantik jek jadinye yek..

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *

CommentLuv badge