Oops! It appears that you have disabled your Javascript. In order for you to see this page as it is meant to appear, we ask that you please re-enable your Javascript!


Banjir Oh Banjir

Kali ini, ibu nak cerita fasal banjir. Al-kisah, minggu lepas ibu pulang ke kampung halaman ibu di Kelantan. Pulang berdua sahaja dengan Mifzal kerana Abah Mifzal ke Mekah, Saudi Arabia untuk menunaikan ibadah Umrah selama 2 minggu bersama ahli keluarga mentua ibu yang lain. Semoga Abah Mifzal dan ahli keluarga yang lain dapat menunaikan ibadah umrah dengan sempurna dan kembali ke Malaysia dengan selamat. Aamiinn. 

pengalaman banjir

Perahu Redah Banjir :p

Berdua memandu bersama Mifzal buat hati ibu berdebar juga, al-maklumlah jalan raya timur-barat tu tinggi dan berliku-liku. Alhamdulillah, perjalanan pergi dan balik kami selamat dan dipermudahkan. Ibu sebenarnya tak sangka, kepulangan ibu ke kampung kali ini bertembung dengan banjir. Sebab rasanya, dah lama rumah kat kampung tak dinaiki air. Mujur hanya air hujan bukan air sungai. Risau juga kalau air sungai yang melimpah. Boleh jadi banjir besar nanti. Nauzubillah, minta dijauhkan.

Air Hujan Bertakung Penyebab Banjir

Air hujan di luar rumah bertakung sehingga paras peha manakala di bahagian dapur rumah turut dinaiki air sehingga paras betis. 2 hari juga lah tak boleh ke mana-mana. Geli dan takut pula nak mengharungi air hujan yang ada lintah di dalamnya. 2 hari juga lah menahan sakit perut tak dapat membuang kerana tandas dah dipenuhi air. Mujur tak lama. Masuk hari ketiga, air mulai surut.

BACA INI : Gambar Banjir Kilat Di IOI Mall Puchong

air banjir

Tenggelam

air banjir

Meredah Banjir

Bila air dah surut, tugas membersih rumah – bahagian dapur dan tandas menanti. Mujur ramai adik beradik ibu ikut pulang ke kampung, boleh lah sama-sama membantu.

Jom Kongsi!

Ibu Mifzal

Seorang isteri, ibu berkerjaya & blogger separuh masa. Graduan UUM. Blogging sebagai hobi dan amat meminati k-drama dan Modern Talking.

You may also like...

2 Responses

  1. afazilzura berkata:

    ooo abah Mifzal g Mekah ye.. uols x folow ?

    sibbaik ms uols pi ok lg.. ni skng ni dh darurat .. risau dan sian kt mangsa2 banjir
    Jom baca entri di blog afazilzura : SUPRISE DARI EN SHUBEN aka PAK AJIL | MELAKAMy Profile

    • Ibu Mifzal berkata:

      x pi..bajet x de lg…abah mifzal pun pi abg dia sponsor…

      tu la..mujur aku balik awal sket.. jalan gerik jeli dekat titiwangsa x leh lalu dah..runtuh..huhu

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *

CommentLuv badge