Yang Buat Ibu Panas Hati Bila Balik Dari Kerja!!!


Assalamualaikum WBT & Salam Sejahtera


ok..ini x de kaitan dgn mifzal or abah mifzal..kalau tgk deran berdua ni buat ibu sejuk hati..hehe

tp yg ibu nak cerita ni..merujuk pd entry sblm ni : Salam Pagi Jumaat & Sekadar Luahan Rasa Kepada Anak-Anak Remaja Sekarang!

mmg ibu panas hati bila tgk..anak2 remaja terutamanya remaja perempuan duduk bertenggek atas jalan raya melepak dgn kengkawan di petang2 hati..(sila rujuk gambar dibawah)

:: bulatan merah : anak2 dara di tempat ibu tinggal ::

:: x berganjak pun walau ada kereta lalu..dibuatnya kereta tu terbabas ke..langgar derang cemana? ::

ok..kalau anak2 teruna..ibu x heran sgt tau..diaorg duk melepak..tp ini budak pompuan..anak dara yg dah baligh..apa kejadahnya duk tepi jalan..eh bukan tepi ya..kalu korang perhatikan..bontotnya..mmg dah atas jalan tar tuh…

jalan kt kampung pedalaman ni tau la kecik kan..x lebar cam kat bandar2 besar..bila depa duduk atas jalan tuh..bukan ke dah menyusahkan kereta nak lalu lalang..jalan ni hanya leh dilalui oleh 1 buah kereta je utk 1 masa..dah la sempit..ada plak derang ni menyempitkan lg jalan tuh…x hangin ke korang..kalau tgk situasi gini..

apa motif derang duk lepak atas jalan tu petang2 hari? duk bergelak ketawa…apa lg kalau bukan motifnya..nak menarik perhatian org..terutama..lelaki2 la kot..

pernah sekali..sbb dek geram sgt…ibu drive keta dekat betul nga tempat derang duk sembang tuh..saja…dgn niat nak suh derang bangun dr duduk atas jalan tuh..tp yg buat ibu bertambah geram…boleh derang buat dek jek..dgn kereta yg lalu ni..mcm x risau lgsg bdn tu kena langgar ke apa…ini mmg sah la x sayangkan diri sendiri ni..boleh plak dia jeling kat ibu sbb drive keta dekat nga depa…hish…apa la nak jd nga anak2 dara skang..ya la bukannya semua..tp secara x lgsg telah memburukkan imej anak dara yg sopan n menjaga tatasusila tuh…

yg ibu herannya…mana mak bapak derang ni? x tegur ke anak2nya duk melepak mcm budak lelaki tuh? ntah la..dunia..dunia…bila jd benda x elok baru nak menraung satu kampung…!!

ibu membebel ni bukan niat nak membuka aib sesapa pun..sbb ibu pun bukanlah sempurna juga..tp ibu mohon sgt..pada para remaja, wanita, mak2 org agar jaga la perlakuan masing agar tidak jauh dr ajaran Islam…jgn sampai nasi dah jadi bubur..peringatan ni utk ibu jgk..sbb ibu pun ada anak..even anak ibu lelaki..tp membesarkan anak dizaman ni mmg betul2 byk dugaan dan cabaran nya…

Jom Kongsi!

Ibu Mifzal

Seorang isteri, ibu berkerjaya & blogger separuh masa. Graduan UUM. Blogging sebagai hobi dan amat meminati k-drama dan Modern Talking.


7 Responses

  1. orang melayu boleh berkata:

    sedihnya bc ttg kisah budak tue…br habih UPSR tuh!.mcmana la tk pandai buat perkara x senonoh tue sbb kt dunia nie, mcm2 ada….tenet la,Tv,CD2….melambak org jual & tygkan.

    salam ziarah
    http://www.orangmelayu.com

  2. SyUhAdA berkata:

    ish3..
    bdk2 pompuan skang..
    dh mcm bdk laki dah..
    dok melepak tpi jln..
    huhu~

  3. mommyYen berkata:

    aduiii..memang bahaya tu..

  4. alyyani berkata:

    tak dapat bayangkan zaman anak2 kita esok macam mana. takut sgt. makin berubah zaman, makin banyak cabaran. nauzubillah la anak2 kita jadi mcm ni…

  5. BIONIC WOMEN berkata:

    itulah..selalu jugak tengok situasi nih kat kampung, terpikir dalam hati, kalau aku dulu wat gini, maunya bapak aku bwk parang..maunya mak aku bedal 1 badan aku..huhuhuhu…

    x senonoh kan, ibu??? kekadang tu kalau ada kereta hon siap kena maki semula ngan dowang nih..jalan tuh bapak dia sorang bayar rodtax kot…

  6. ???????? tinie???????? ??•??? berkata:

    budak2 zaman sekarang ainey

  7. ardinihumaira berkata:

    dni rasa nak wat2 langgar je diorang tu grrr

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *

CommentLuv badge