Salam Pagi Jumaat & Sekadar Luahan Rasa Kepada Anak-Anak Remaja Sekarang


Assalamualaikum WBT & Salam Sejahtera

pagi ni..sblm ke pejabat..ibu ada masa sedikit utk meluahkan apa yg terbuku dihati..

remaja sekarang (x semua la)..ibu nampak makin kurang rasa malu berbanding dgn ketika ibu or mak2 kita dulu di peringkat remaja..kenapa ya?

pada pandangan ibu..duni sekarang duni yg bebas..yg berteknologi tinggi..ibu bapa pun kurang pengawasan kepada anak2 terutamanya golongan remaja ni…sebnarnya..masalah akar umbi penyebab gejala sosial ni..semua org tahu..tp ramai yg x mau ambil endah kan..

Penerapan ilmu agama kepada anak2 itu penting sejak dr derang lahir lg…dan pastikan ilmu tu digunakan pakai bg membendung gejala2 yg x elok ni..

dan yg ibu nampak ibu bapa zaman skang mmg berfikiran terbuka…bayangkan..ada kes kat kampung ibu..bila anak bunting diluar nikah…ibu bapanya ok je.. x la melenting seperti sesetengah ibu bapa….n lg satu yg 1 anak tu plak..mmg x ada rasa malu…dgn perut memboyot..dgn pakaian yg agak seksi pada ibu…tabpa rasa malu..dgn senang hati berjalan ke hulu ke hilir….kalau selisih kita..bukannya malu..malah mcm rasa bangga pla..yg “dia tu hamil anak x berbapa”

ibu bukan nak mengutuk..tp kat situ pun kita dah nampak..dah buat dosa besar..tp x rasa bersalah pun..kdg kita yg melihat ni plak jd malu dgn tingkah lakunya..

ada 2 kes lg..di kg Mil ibu..1 family ni anaknya 2-3 org hamil luar nikah..sblm tu org kg mengadu jgk kat keluarga ttg anak2 nya..tp ibu bapa x percaya yg anak2 nya perangai mcm tuh..tp bila nasi dah jd bubur..baru la tahu rs malu..

ibu banyak tahu kisah remaja hamil x bersuami ni..sbb FIL ibu kan naib Qadhi..so..byk jgk la yg dia nikahkan pengantin yg bunting dulu sblm malam pertama ni..

lagi satu yg ibu rasa kurang senang..bila anak2 remaja di kampung ibu..suka merayau2 time dah dekat2 senja..kalau zaman ibu dulu..mmg sakit la telinga kena bebel dgn mak..

tp zaman skang..mcm ibu bapa x amik kisah pun..kdg anak2 x balik rumah pun rileks..yg ibu perhatikan remaja2 ni byk dtg dar keluarga susah..mgkin derang nak g lepak kat pekan2 besar jauh n kurang berduit..so lepak la kat tepi2 jalan kampung tuh..yg ibu sakit hatinya..jalan2 kt kampung itu sgt2 la sempit..muat utk sebuah kereta je..kalau berselisih mmg kena berhenti dulu kasi kereta lain jalan dulu..tp ada segolongan remajanya..dgn bestnya duk lepak atas jalan raya..melepak tu ertinya duduk atas jalan raya..(punggung kena atas tar la) dah la jalannya sempit..kalau terlanggar bontot tu sapa susah..dah kurang duit hantaran nnt….yg geramnya..derang ni berlagak..dak kereta lalu x mau bangun duk bersembang..dgn pakaian yg x tutup aurat..bila yg lelaki lalu..mula la main2 mata..hish..geram ibu..

ok..la itu dulu yg ibu nak luahkan..x sempat masa….ini cuma pendapat & luahan hati ibu.mungkin korang ada lg pendapat yg lebih bernas..

Jom Kongsi!

Ibu Mifzal

Seorang isteri, ibu berkerjaya & blogger separuh masa. Graduan UUM. Blogging sebagai hobi dan amat meminati k-drama dan Modern Talking.


5 Responses

  1. cikgu isza berkata:

    tu lah kan.. bila kita salahkan mak ayah melenting.. nak lepas tangan selalunya.. salahkan cikgu tak sudah2..

    kalau ikut logik didikan pertama tu datang dari mana?

  2. ILA HAFIZ berkata:

    itulah masalah hati masyarakat kita skrang.
    nilai sopan, malu, budi bahasa semakin kurang.
    ni semua dr rumah, didikan dr rumah. so, kita yg sbg ibu bapa muda ni marilah sama2 berusaha mendidik & membentuk sahsiah anak2 kita supaya sentiasa hidup dlm bermaruah. (cam adun rakat lak gayanye) hehe

  3. SyUhAdA berkata:

    tu la..
    skang nie bnda tu mcm dah prkara biasa..
    tak tau lah ape yg akn jd msa akn dtg nnti..
    mybe lg truk dpd nie..

  4. Izan Ishak berkata:

    mmg betullah tu ibu, makin risau tgk remaja skrg. kadang2 tu baru naik sek menengah, tp dah terlalu advance tak mcm kita dulu2 kan.

    mintak2lah famili kita dipelihara selalu ye dr perkara2 yg buruk~~

  5. ardinihumaira berkata:

    susahkan.. zaman dah berubah… budak2 semakin sukar dikawal…huhu

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *

CommentLuv badge