Lama Dah Tak Bersarapan Dengan Nasi Berlauk :)


Assalamualaikum WBT & Salam Sejahtera

kalau kat kg..rutin pagi mmg bersarapan dengan nasi berlauk..selalunya beli je nasi berlauk tu..sebungkus RM1.20. Murah kan tp kuantitinya x de lah sebanyak nasi yg kita makan masa tengahari atau malam..sesenduk je nasinya..

Kat Tapah ni, rasanya, ini 1st time makan nasi berlauk bungkus utk sarapan..selalunya kalau masak kat umah, just nasi n gulai ikan tongkol je..sbb ibu ni x rajin nak buat sambal lada tuh..hehe malas lg pun x de la makan pedas sgt..

ibu beli sarapan ni kat akak yang bukak gerai depan stesen minyak BHP, kalau org Tapah tau kot kat mana..banyakkan nasinya..jenuh nak mengabihkan..ini kalau makan pagi mmg tengahari x makan dah sbb masih kenyang..harganya bolehlah..RM3.00 standard la kan..pada ibu sedap lah..sbb kuah gulai ikan tongkol tu akak ni masak sedap..kalau x sedap mmg x menjadi la nasi berlauk tu…

mesti kalau org Kelantan mmg dah tahu sgt la apa itu nasi berlauk…so pada yang tak tau..nasi berlauk ni..kalau ikut meaning dlm wikipedia adalah “A popular breakfast food for the Kelantanese. Nasi Berlauk is rice served with fish or chicken and vegetables cooked with tumeric and galangal infused yellow gravy.”  haha..siap ada dlm wikipedia tuh.. ala..nasi yang dimakan bersama dengan gulai ikan tongkol. org kelantan panggil gulai lengkuas atau gulai darat kalau x silap ibu..hehe ibu panggil gulai “kkuah”

mesti ada yg tertanya..abih nasih yg makan dengan lauk lain x leh panggil nasi berlauk ke? mmg la makan nasi dengan lauk kan..hehe itu la istimewanya..nasi nga lauk lain x panggil nasi berlauk..hanya nasi nga gulai “kkuah ike ayo @ ikan tongkol je” dipanggil begitu..hehe

ps : puas makan hari ini.. 😀

Jom Kongsi!

Ibu Mifzal

Seorang isteri, ibu berkerjaya & blogger separuh masa. Graduan UUM. Blogging sebagai hobi dan amat meminati k-drama dan Modern Talking.


4 Responses

  1. ohcikgu berkata:

    hari-hari makan nasi berlauk. hehe..
    Jom baca entri di blog ohcikgu : Video Nasi berlauk ayam Kak Ton.My Profile

  2. puanbee berkata:

    oo sedap ye , sy kurang makan ikan tongkol , tk suka sgt isi kerass
    Jom baca entri di blog puanbee : Skim Amanah Rakyat 1Malaysia (SARA 1Malaysia)My Profile

    • hehe..org Kelantan biasa mmg suka nasi belauk ni..sedap kalau gulainya sedap..kalau x mau ikan tongkol pun buleh..buat nga ikan lain cam ikan selayang ke..tp selalunya mmg guna ikan tongkol la.. 🙂

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *

CommentLuv badge