Kesiannya Pelajar Cemerlang Tak Dapat Masuk IPTA


Assalamualaikum WBT & Salam Sejahtera

baca kisah Amirah Farveen Basheer Ahamad, buat hati ibu jadi kesian..sapa yg x kecewa bila dapat result yg cemerlang dlm SPM tapi x ditawarkan tempat di IPTA @ Kolej Matrikulasi..pada ibu 9A dlm SPM mmg dah sgt cemerlang n patutnya mmg layak la dapat masuk IPTA..cemana leh jadi keciciran ni..?

KUALA LUMPUR: Pelajar cemerlang Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) tahun lalu, Amirah Farveen Basheer Ahamad, 18, tidak dapat menyembunyikan rasa kecewanya apabila gagal mendapat tempat bagi melanjutkan pengajian di mana-mana Institut Pengajian Tinggi Awam (IPTA), baru-baru ini.

Bekas pelajar Sekolah Menengah Ideal Heights, Bukit Idaman, Batu Caves, itu memperoleh 9A dalam mata pelajaran utama, antaranya Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Matematik, Kimia dan Biologi, tetapi entah di mana silapnya, namanya tercicir untuk ke IPTA mahupun Kolej Matrikulasi.

“Tiga hari saya tidak makan dan keluar bilik, ketika rakan lain mengadakan majlis sambutan kerana berjaya melangkah ke menara gading, saya hanya mampu meratapi nasib di bilik kerana terlalu sedih dan kecewa,” katanya ketika ditemui Berita Harian, di sini, semalam.
Bukan sekadar cemerlang dalam pelajaran, Amirah turut aktif dalam kokurikulum termasuk menyertai program citra warna peringkat kebangsaan, menjuarai pertandingan pidato sekolah dan memperoleh anugerah pengawas berdedikasi, tahun lalu.

“Saya membuat permohonan seperti biasa secara dalam talian (online) sebelum memperoleh keputusan SPM lagi, tetapi nama saya tiada dalam senarai ke IPTA, rakan yang memperoleh keputusan lebih rendah daripada saya, berjaya mendapat tempat di IPTA. Saya kemudian membuat permohonan e-rayuan, tetapi gagal.

Walaupun berdepan dugaan itu, hasrat Amirah untuk menjadi seorang doktor tidak dibiarkan musnah begitu saja apabila dia mendaftar di Kolej Universiti Mahsa, Pusat Bandar Damansara, bagi mengikuti program Sains Asasi selama setahun sebelum melanjutkan pengajian ke peringkat Ijazah Sarjana Muda Perubatan, namun berdepan masalah kewangan.

Sumber : Berita Harian

hope, kes adik Amirah ni dapat perhatian sewajarnya..jgn biarkan pelajar cemerlang tercicir..

ps : teringat plak yg ibu masih lg x menerima sijil dekan utk semester lepas yg sepatutnya ibu dapat dan telah pun diterima oleh student UUM PLK lain yg layak..napa tah? x kan tercicir jugak..huhu..ibu try tanya admin pusat kl..napa nama ibu x de…tebalkan muka tanya tuh..huhu..n admin kat pusat KL kata dia x tahu n suh ibu telefon admin PACE UUM Sintok..aduhai..x suka tul nak menelefon sbb selalu telefon x de berjawab..lg pun rs cam malu je nak tanya pasal sijil dekan…rs cam poyo plak..huhu..nak telefon ke tak????

Jom Kongsi!

Ibu Mifzal

Seorang isteri, ibu berkerjaya & blogger separuh masa. Graduan UUM. Blogging sebagai hobi dan amat meminati k-drama dan Modern Talking.


Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *

CommentLuv badge