Petua Merawat Rambut Gugur

Assalamualaikum WBT & Salam Sejahtera

products-for-hair-loss-1

Ibu adalah salah seorang yang alami rambut gugur ni..walaupun bukan la sampai tahap kronik..tetapi ia sangat merimaskan..merata ada helaian-helain rambut yang gugur..bukan setakat di sikat atau di bantal bila bangun pagi..mungkin boleh dikatakan setiap sudut rumah yang ibu jejak mesti ada tinggalan helaian rambut..setiap kali menyapu baru sedar betapa banyaknya rambut yang telah gugur.

so..pagi ni2 ni sesambil online..ibu mencari petua-petua merawat rambut gugur yang boleh sama-sama dipraktikkan.

Petua Pertama

Limes2

Pertama sekali selalulah menyapukan perahan air limau nipis untuk menghilangkan kelemumur selama 2 minggu. Kelemumur juga boleh menyebabkan keguguran rambut. Kemudiannya anda memerlukan santan untuk menyuburkan rambut.

Petua Kedua

santan kelapa

Santan perlu dilumurkan keseluruhan rambut hingga kekulit kepala bagi mendapatkan hasil yang baik. Tidak perlu terburu-buru untuk membasuhnya perapkan dengan tuala untuk setengah jam. Biarkan ia berminyak dan meresap. Kemudian basuh dengan air suam. Buatlah barang sebulan.

Petua Ketiga

Daun Lidah Buaya DiBelah Dua

Bagi anda yang rajin selepas rawatan menyuburkan rambut gunalah daun lidah buaya untuk mendapatkan rambut yang lebih cantik lagi menawan. Caranya ambil lendir daun lidah buaya tu dan sapukan kepada rambut hingga kekulit kepala. InsyaAllah dalam masa 2 bulan rambut anda tidak akan gugur malah semakin cantik dan sihat.

Petua Keempat

tembikai

Dengan menggunakan kulit tembikai (bahagian dalam), gosokkannya
pada kulit kepala anda.Kemudian biarkan ia meresap ke kulit kepala anda. Tunggu dalam 15 ke 30 minit dan cucilah sampai bersih.

Kalau anda nak biarkannya semalaman pun boleh. Buat sebelum masuk tidur dan keesokannya baru cuci. Gunakan shower cap atau balut dengan kain supaya tak meleleh kat bantal. Amalkan petua ni hanya sekali dalam seminggu.

Petua Kelima

Kacang Hijau

Rendamkan kacang hijau semalaman. Tapis dan gunakan airnya bagi disapu atas kulit kepala sambil dipicit perlahan2. Amalkan selalu hingga rambut baru kelihatan tumbuh. Di samping itu, elakkan mengikat rambut dgn getah.

Kesimpulannya, jagalah kesihatan rambut anda dengan cermat. terutama kepada yang perempuan, jagalah ianya sebaiknya

 1,029 jumlah dibaca,  2 dibaca hari ini

Jom Kongsi!
About Ibu Mifzal 1507 Articles
Seorang isteri, ibu berkerjaya & blogger separuh masa. Graduan UUM. Blogging sebagai hobi dan amat meminati k-drama dan Modern Talking.

4 Comments

  1. rambut chii mmg slalu gugur..dan memandangkan bahan2 yg digunakan mmg ada kt umah..bleh la chii try test..cuma rajin atau idak je la..eheheh

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*