Benarkah Produk Kecantikan SimplySiti Tidak Halal?

Assalamualaikum WBT & Salam Sejahtera

Terkejut jugak ni..betul ke produk SimplySiti tak halal kerana berus produk tersebut dibuat menggunakan bulu babi?

KUALA LUMPUR – Keputusan analisa makmal dari Jabatan Kimia mengesahkan sampel berus produk SimplySiti keluaran syarikat milik penyanyi nombor satu negara, Datuk Siti Nurhaliza adalah bulu babi.

Justeru, permohonan produk berkenaan bersama belasan produk lain untuk mendapatkan Sijil Pengesahan Halal Malaysia ditolak oleh mesyuarat Panel Pengesahan Halal Malaysia, demikian menurut sazuya.blogspot.com.

Kegagalan permohonan itu disahkan menerusi sepucuk surat dari Jabatan Agama Islam Negeri Pahang bertarikh 20 Julai yang lalu dan ditandatangani oleh Ketua Penolong Pengarah Bahagian Penyelidikan Jabatan Agama Islam Pahang. (Sila klik gambar di bawah untuk paparan lebih jelas)

Selain SimplySiti, syarikat dan produk-produk lain yang turut gagal dalam permohonan untuk mendapatkan sijil berkenaan Elken Sdn. Bhd., Kyros Kebab, Noodle Station, Puratos Sdn. Bhd., Kilang Makanan Mamee Sdn. Bhd. dan Roti Utama.

Sementara itu, blog beautifulnara.com berkata, pihaknya agak pelik sebab kalau tak silap dulu pernah dengar cerita yang Simply Siti telah disahkan halal oleh pihak-pihak tertentu.

“Kenapa tiba-tiba boleh jadi tak halal pulak? Kita nantikan penerangan daripada pihak Simply Siti kelak,” katanya.

Pada bulan Mei 2010, kurang dua bulan dari permulaan jualan produk itu di pasaran, SimplySiti menerima anugerah “The Best Halal Product” dalam kategori Kosmetik oleh Halal Journal Magazine.

SimplySiti, produk kecantikan dan kosmetik yang diasaskan oleh Siti Nurhaliza pada bulan Mac 2010 bakal melebarkan sayap perniagaannya ke Brunei dan Indonesia.

Siti adalah Presiden dan pemilik SimplySiti Sdn Bhd.

Mereka yang berminat mendapatkan maklumat mengenai produk kosmetik SimplySiti, bolehlah melayari www.simplysiti.com.my.

Walau bagaimanapun, Siti Nurhaliza telah mengeluarkan kenyataan penafian melalui laman Twitternya di @CTNurhaliza11 sekitar pukul 4 petang hari ini, memetik ohbulan.com.

“Semua produk SS & berus yg digunakan dlm produk adalah mendapat kelulusan HALAL drpd jakim dan pemeriksaan adalah dibuat sblm setiap produk dihasilkan dan kita akan mengenal pasti dan memperbaiki setiap usaha utk memastikan setiap produk mendapat kelulusan jakim.” – Siti Nurhaliza

Penafian ini sekaligus menolak dakwaan individu berkenaan yang kononnya mendapat laporan analisa makmal daripada Jabatan Kimia Malaysia.

Sumber : http://mynewshub.my & Aper? Group

ps : banyaknya sekarang kes status produk yg meragukan..harap pihak berwajib dapat ambil langkah2 yg sepatutnya…

 1,651 jumlah dibaca,  1 dibaca hari ini

Jom Kongsi!
About Ibu Mifzal 1507 Articles
Seorang isteri, ibu berkerjaya & blogger separuh masa. Graduan UUM. Blogging sebagai hobi dan amat meminati k-drama dan Modern Talking.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*