Tarikh Pembayaran Gaji Kakitangan Awam Tahun 2017


(Tarikh Pembayaran Gaji Kakitangan Awam Tahun 2017)

Assalamualaikum WBT & Salam Sejahtera

Mungkin agak terlewat sebenarnya untuk kongsikan info ini. Ibu pasti info ini sudah dapat diakses daripada pelbagai sumber di internet. Tapi, ibu mahu juga kongsikan di blog IbuMifzal.Com agar mudah untuk ibu dan pembaca lain untuk mendapatkan info berkaitan tarikh pembayaran gaji ini. Biasa tengah-tengah bulan, mulalah ibu google-google bila la tarikh gaji dibayar nih. Poket dah kering..hehe. Nasib pekerja makan gaji, macam ini lah..hehe.

tarikh gaji 2017

Nampaknya, tahun ini, tak banyak bulan yang gaji dibayar awal. Hanya bulan Jun dan Oktober 2017 sahaja. Bulan lain, lebih kurang tarikh gaji standard 25 haribulan.

Baca Lagi



Produk Tati Skincare & Moleek Skincare Dikesan Mengandungi Racun Berjadual

(Produk Tati Skincare & Moleek Skincare Dikesan Mengandungi Racun Berjadual)

Assalamualaikum WBT & Salam Sejahtera

Hari ini, Bahagian Regulatori Farmasi Negara (NPRA), Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) telah mengeluarkan kenyataan akhbar bagi mengesa orang awam untuk mengelakkan daripada membeli dan menggunakan produk-produk kosmetik berikut kerana dikesan mengandungi racun berjadual seperti di bawah:

produk tati dan moleek skincare beracun

1. Tati Skincare Night Cream (NOT150200975K)
2. Tati Skincare Treatment Cream (NOT150200974K)
3. Moleek Anti Pigment Cream ((NOT150700326K)

Gesaan ini adalah kerana produk-produk tersebut telah dikesan mengandungi racun berjadual iaitu Merkuri, Hydroquinone dan Tretinoin.  Maklumat lebih lanjut adalah seperti di dalam jadual di bawah :-

Baca Lagi

Pakej “NewPhone iPhone” Daripada Celcom

(Pakej “NewPhone iPhone” Daripada Celcom)

Assalamualaikum WBT & Salam Sejahtera

Sekiranya anda bercadang untuk mendapatkan telefon pintar iPhone 7 ataupun 7 Plus, anda boleh cuba untuk mempertimbangkan pakej Newphone Iphone yang ditawarkan oleh Celcom. Menerusi pakej ini, anda kini boleh mendapatkannya dari serendah RM115 sebulan. Pakej dari Celcom ini boleh dikatakan sama dengan pakej Zerolution yang ditawarkan oleh Maxis. Di mana ia membolehkan anda untuk menukar kepada telefon baru setiap tahun. Walau bagaimanapun, anda boleh menukar ke peranti bila-bila masa baru anda suka apabila anda membayar dengan bayaran tambahan. Ibarat kata, sewa iPhone 7 dapat iPhone 7S.

newphone iphone

Celcom menawarkan semua varian iPhone 7 dan iPhone 7 Plus menerusi pakej NewPhone ini. Selain daripada harga NewPhone itu, terdapat juga yuran perlindungan peranti pilihan bergantung kepada peranti yang anda pilih. Harga adalah seperti yang ditunjukkan di bawah:

Baca Lagi

Ujian 1 dan Cara Semak Keputusan Peperiksaan Sekolah Anak

(Ujian 1 dan Cara Semak Keputusan Peperiksaan Sekolah Anak)

Assalamualaikum WBT  & Salam Sejahtera

Dah dua minggu sekolah dibuka selepas cuti seminggu tempoh hari. Sebelum bercuti, peperiksaan Ujian 1 telah dijalankan. Sekolah anak ibu tidak terkecuali. Kesian Mifzal kerana terpaksa menghadiri peperiksaan ujian 1 walaupun tidak sihat. Mifzal demam, batuk dan selesema. Dapat pakej pula tu. Hati ibu mana yang tidak risau tambah-tambah musim peperiksaan kan. Walau bagaimana pun, mujur lah cikgunya memberi kelonggaran kepada Mifzal untuk mengambil peperiksaan gantian bagi subjek yang beliau tidak hadir. Ibu tidak mengharapkan apa-apa keputusan yang baik kerana tahu kondisi si anak yang tidak sihat. Itu pun, pasti Mifzal sudah mencuba yang terbaik. Bukan di sekolah kebangsaan sahaja ada peperiksaan, sekolah petang (sekolah agama) pun ada peperiksaan ujian bulan Mac. Kesian betul.

Ujian 1 dan Cara Semak Keputusan Peperiksaan Sekolah Anak

Minggu lepas, ibu dah semak dah keputusan peperiksaan Mifzal, seperti yang ibu jangka, keputusan peperiksaannya menurun terutamanya bagi subjek teras. Jauh beza dengan peperiksaan akhir tahun lepas. Tidak mengapa. Nanti Mifzal usaha lagi ya. Ini pun sudah cukup baik kerana menjawab di dalam keadaan diri yang tidak sihat. 🙂

Dalam entri ini, ibu nak kongsikan link dan cara semakan keputusan peperiksaan sekolah anak-anak yang sekarang boleh disemak secara atas talian. Dah tidak ada report card yang keras tu. Senang sekarang, cikgu pun hanya perlu cetak sahaja salinan untuk diberikan kepada ibu bapa. Ibu bapa sendiri pun boleh semak sendiri. Mudah kan.

Baca Lagi

UPDATE : Senarai Produk Kosmestik Yang Dikesan Mempunyai Racun Berjadual

(Senarai Produk Kosmestik Yang Dikesan Mempunyai Racun Berjadual)

Assalamualaikum WBT & Salam Sejahtera

Mengikut laman sesawang Biro Pengawalan Farmaseutikal Kebangsaan, Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM), orang awam dinasihatkan untuk mengelak daripada membeli dan menggunakan produk kosmetik seperti tersenarai di bawah. Produk-produk tersebut telah didapati mengandungi bahan larangan, termasuk racun berjadual yang tidak dibenarkan dalam produk kosmetik. Penggunaan produk kosmetik yang dicampurpalsu dengan bahan kimia seperti yang telah dikesan boleh menyebabkan kesan advers serius.

kosmetik mengandungi produk berbahaya

Produk seperti tersenarai di bawah tidak lagi dibenarkan diimport/ dikilang/ diedar/ dijual di negara ini dan Pihak Berkuasa telah mengarahkan supaya semua stok produk berkenaan di keluarkan dari pasaran.

ps : Senarai produk akan dikemaskini dari masa ke semasa

Tahun 2017

Baca Lagi