Ibu Nak Mengumpat..


x kira korang ckp ibu teruk bab mengumpat..tp mmg ibu geram sangat ni..

semalam ada kenduri jiran (selang sebuah umah)..besar gak ler majlisnya ..pasang kanopi pun sampai empat..sampai depan umah ibu….mmg derang sekeluarga ada jemput ibu n keluarga pi kenduri derang…tp ibu x pi bab ada hal lain.. masa pasang kanopi. x de pun mintak kebenaran nga kami…sampai ibu nak parking keta pun susah..terpaksa parking jauh sket..tp x per..itu ibu x kisah lagi..pas tu nak tumpangkan moto kat tempat parking keta umah ibu tuh..bab parking tuh kosong la..bab ibu x leh nak masuk parking keta situ bab dah tersekat ngan khemah derang tuh..x der pun dtg jumpa mintak ngan ibu..hanya sampaikan melalui jiran ibu yg sorang lg… ibu sabar lg..kalau ikutkan mcm dah berlebih.. pastu masa hari keduri lak..diorang siap jemput band dtng wat konsert..band tu duk melalak betul2 sebelah umah ibu..n derang pasang speaker betul depan tiang umah ibu..gila kuat la kan bunyi nya..ibu ingatkan tengahari masa kenduri kawen tu..ibu pun buat x kisah la….lg pun tengahari itu ibu sekeluarga pun x der kat umah kan..

tp yang buat ibu makin geram tahap gaban..bila ibu balik ke umah dalam kul 10.00 mlm lebih..masa tu mifzal dah tido..bab mengantuk sangat..sampai..tgk2..ada konsert diorng trk duk melalak..x kira tua muda..yang tua bangka pun ada..umah ibu tu pun siap derang buat port lepak sambil tgk band tu duk nyanyi…bengangnya..mifzal la nak tido..terkejut dia..bunyi muzik tuh kuat rasa cam nak pecah telinga…geram sangat..ibu parking jer kereta kat tempat diorang duk lepak tuh..pastu ibu masuk umah ngan muka masam..lampu semua ibu x pasang..rumah kami bergelap..kononnya kami nak tido la.. lantak la deorang nak ckp apa..buat majlis lgsung x pikir org..derang ingat kawasan perumahan mcm tuh cam kg ker..cam bandar ke..leh wat sesuka hati..apsal x sewa dewan jer..pastu pi la melalak dlm dewan tuh sampai subuh pun x der org nak kisah…. masa tu kan..ibu rasa geram sgt..rasa nak pasang je cd Quran kuat2..lawan derang duk nyanyi..tu kalau ada org tanya..ibu nak ckp ibu nak halau setan…sakitnya hati..nak bergumbira pun..pikir la org sekelilling..kalau duduk kat taman perumahan mcm tuh..buat la cara duk kat taman..jgn wat cam duk tanah sendiri..

lg satu….derang sekurga tu..yng suaminya bawak lori arak..cemana hukumnya tu..sah kan bawak sebotol pun haram..ini kan pula bawak selori..pastu rezeki yg dapat tuh..bagi makan anak bini….tak tau nak ckp la..

Mintak dijauhkan..nauzubillah…



Jom Kongsi!

Related Posts:

  • No Related Posts
451 Dibaca

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge


11 Comments

  1. Ibu Mifzal Arsyad

    to kir : aku jiran sebelah menyebelah melayu la..tp depan sederey tiga..jiran cina n india..aku tension gak time diorg buat majlis keagamaan derang..tp tu la..dah nama cina n india..ko paham2 ler sikat derang mcm mana,yg aku terkilan sgt bab derang tu org kita..org melayu..pun x paham bahasa gak..penting kan diri…huhu..

  2. kirana-ummikmal

    naisb baik baru org melayu ainey…
    aku ni lagi dasat…
    idup ngan jiran2 cina…
    kalo ade kematian….
    tesiksa jiwa raga aku!!~
    x mausk lg ngan chinesse new yeae bagai…
    uhukkkkk!!~