Doa Untuk Menangani Anak Nakal atau Lasak


Assalamualaikum WBT & Salam Sejahtera

Ketika Mifzal Arsyad di Taska Permata, cikgu-cikgu nya, sering juga mengadu kepada ibu yang Mifzal Arsyad agak nakal dan tidak mendengar nasihat. Luluh nya hati ibu, bila ada yang cakap anak ibu nakal. Kanak-kanak seusia Mifzal Arsyad masih dalam fasa membesar. Macam-macam ragam dibuatnya. Ibu tak salahkan orang lain. Mungkin kekurangan itu dari ibu sendiri. Terlalu memanjakannya. Ya lah, anak seorang, nak dimarah kesian. Tak dilayan, nak layan siapa lagi. Bukan tidak pernah marah, tetapi tangisan anak meruntun hati si ibu. Bila marah dan kemudiannya dipujuk, makin naik lemak lah dia.

anak soleh

Nampaknya kena ubah cara didikan. Memang mencabar membesarkan anak di zaman ini. Pengaruh luar dan persekitaran juga boleh menyebab anak-anak menjadi nakal atau lasak. Sebagai ibu-bapa, kita harus berusaha untuk memastikan anak kita dididik sesempurna yang mungkin.

Doa Untuk Menangani Anak Nakal atau Lasak

1. Baca “Ya Latif” sebanyak 7 kali dan hembuskan ke ubun-ubun sewaktu mereka tengah tidur.

2. Cuba berbicara dengan baik dan gunakan kaedah memujuk.

3. Banyak berdoa kepada Allah minta dilembutkan hati anak-anak.

4. Bila bangun pagi, peluk anak, usap kepalanya dan berselawat sambil berniat dalam hati.

5. Baca surah Al-Fatihah, Surah Taha ayat 1 hingga 5, diikuti doa nabi Daud 3 kali. Doanya “Ya Allah lembutkanlah hati anakku (sebut namanya) sepertimana Engkau lembutkan Nabi Daud akan besi. kemudian hembuskan pada makanan dan minuman. Kalau anak masih menyusu,hembus pada susu.

6. Untuk membantu anak mudah belajar baca zikir Ya Latif sebanyak 129 kali diikuti ayat 19 dari surah As-Syura yang bermaksud “Allah maha lembut pada hambaNYA. Dia memberi rezeki kepada sesiapa yang dia kehendaki dan Dia lah yang Maha Kuat lagi Maha Kuasa.”

7. Baca surah Al-Insyirah sewaktu menemani anak-anak belajar.

8. Ketika memasak, sentiasa basahkan lidah dan bacakan doa dari Surah Al-Imran ayat 200 yang bermaksud “ Wahai orang yang beriman, bersabarlah kamu dan kuatkanlah iman kamu, dan bersedialah serta bertakwalah kepada Allah supaya kamu berjaya”.

9. Kita juga digalakkan menyentuh lembut ubun-ubun anak dengan tangan kanan sambil berdoa dan menyatakan harapan. Lakukan setiap malam ketika anak-anak dalam keadaan baru hendak tidur. Ketika ini otak mereka sedang berada dalam separa sedar dan mudah merakam apa yang kita lafazkan.

10. Selepas solat lima waktu, amalkan doa dari Surah Al-Furqan ayat 74 yang bermaksud “Dan juga mereka yang berdoa dengan berkata: Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh daripada isteri-isteri dan zuriat keturunan kami perkara-perkara yang menyukakan hati kami, dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang-orang yang bertakwa.”

11. Amalkan ayat 40 dari surah Ibrahim yang bermaksud “Wahai Tuhanku, jadikanlah aku orang yang mendirikan sembahyang, zan zuriat keturunanku. wahai Tuhanku perkenankanlah doaku.”



Jom Kongsi!

Related Posts:

  • No Related Posts
1,636 Dibaca

Leave a Reply to suri Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge


22 Comments

  1. Masayaallah ilmu yang berguna, anak saya sudah menunjukkan tanda-tanda lasak dan aktif serta kurang beri perhatain masa kita bercakap ( 2thn 1 bln). kadang-kadang rasa cm nak marah, tp memang x makan saman. anak yang lasak dan tak serik walaupun da tesungkur dan tegolek.. mgkin saya boleh cuba doa2 ni… tq Ibu Mifzan.. info yang sngt di cari2…

  2. Suraya

    bagus ni.. bleh wat rujukan bila dah ada anak nanti.. hehe

    yang no.9 tu kalau dr segi ilmu right brain pun memang menjadi.. cakap benda yang baik2, apa yang kita nak dengan anak tu dalam tempoh anak betol2 dah nk terlelap.. banyak testimoni cakap memang berkesan.
    Jom baca entri terbaru di blog Suraya : Resepi Mudah Koktail Buah-buahanMy Profile

    1. Ibu Mifzal Arsyad

      jom kita amalkan..budak2 biasalah umur mereka mcm ni mmg aktif n lasak..tp bila org lain yg ckp mmg terasa hati juga tp x leh la nak salah kan org lain plak..hehe.

      ps : hati seorang ibu mmg sensitip..hehe