Diskaun / Pengurangan Bayaran Balik Pinjaman Boleh Ubah (PBU) JPA dan Contoh Surat


(Diskaun / Pengurangan Bayaran Balik Pinjaman Boleh Ubah (PBU) JPA dan Contoh Surat)

Assalamualaikum WBT & Salam Sejahtera

Cerita lama tapi ibu nak kongsikan juga di sini. Seperti yang telah ibu ceritakan di dalam entri-entri sebelum ini, ibu telah menamatkan pengajian ibu di UUM dan telah berkonvo bulan 10 tempoh hari. Ibu belajar di UUM ini pun dengan tajaan pihak Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) menerusi Pinjaman Boleh Ubah (PBU). Alhamdulillah, syukur sangat sebab ada pembiayaan untuk pengajian ibu. Kalau tiada pembiayaan ini jenuh jugak ibu hendak mencari dana membayar yuran pengajian yang agak mahal di UUm berbanding dengan universiti awam yang lain.

diskaun bayaran balik pinjaman jpa

Dah habis belajar, ibu disyaratkan untuk melapor diri dalam tempoh 6 bulan dari tarikh tamat pengajian. Ini bagi tujuan pembayaran balik pinjaman. Ibu telah memaklumkan kepada JPA dan turut memohon diskaun atau pengurangan bayaran balik pinjaman selaras dengan peruntukkan perjanjian pinjaman tersebut. Alhamdulillah. permohonan ibu telah diluluskan pada bulan Disember lepas dan telah mendapat diskaun atau pengurangan bayaran sebanyak 75%. Banyak tu…Syukur sangat-sangat. Ya lah berbanding dengan kena bayar 100% kan. Dah zaman kos sara hidup  yang tinggi sekarang ini memang akan membebankan lah kalau kena bayar semua jumlah pinjaman kan!

Baca Lagi



Jadual Pembayaran Gaji Kakitangan Awam Tahun 2016

(Jadual Pembayaran Gaji Kakitangan Awam Tahun 2016)

Assalamualaikum WBT & Salam Sejahtera

Wah….dah dekat-dekat hujung bulan ini, mula lah tertanya-tanya “eh! gaji bulan ni bila ya?”. Kalau kakitangan awam persekutuan rasa macam baru sahaja dapat bonus kan. Macam ibu, dah dapat gaji awal bulan Januari ni. Masuk sekali dengan bonus. Kiranya, bonus 2015 dilewatkan dan gaji Jan 2016 diawalkan.

Okay..ibu nak kongsi jadual pembayaran gaji kakitangan awam bagi tahun 2016. Gaji ibu untuk bulan-bulan berikutnya akan sama sahaja dengan kakitangan awam persekutuan yang lain..Jadi ini boleh dijadikan rujukan untuk ibu dan kawan-kawan semua.

gaji kakitangan awam 2016

*kredit to http://www.tehpanas.com

Baca Lagi

Tarikh Pembayaran Imbuhan Tahunan & Bayaran Khas Prestasi Bagi Tahun 2014

(Tarikh Pembayaran Imbuhan Tahunan & Bayaran Khas Prestasi Bagi Tahun 2014)

Assalamualaikum WBT & Salam Sejahtera

UPDATE (5 Jan 2015) : Bayaran Imbuhan Tahunan & Bayaran Prestasi 2014 telah diawalkan kepada 15 Januari 2015

Bonus oh bonus. Khusus bagi kakitangan awam, pembayaran imbuhan tahunan @ bonus dan bayaran khas prestasi akan dibuat pada 22 Januari 2015 bersamaan dengan gaji bulan Januari 2015 seperti mana yang tercatit di dalam pekeliling yang dikeluarkan oleh JPA.

bayaran bonus 2014

Lambat juga nih menunggu dapat bonus ni. lagi sebulan. Gaji bulan Disember 2014 pun dah nak abih dah..huhu. Kelengkapan anak sekolah kena disediakan. Mifzal Arsyad akan memulakan sesi persekolahan tahun 1 pada tahun 2015 ini. Banyak juga kelengkapan sekolah yang perlu disediakan.

Baca Lagi